tisdag 23 april 2013

Målarverkstad

Idag blir det målarverkstad på Storgatan. Igår var det hantverkare och donade i min lägenhet, vilket praktiskt taget gjorde mig hemlös mellan halv nio på morgonen och tre på eftermiddagen. Det ledde till en shopping-runda deluxe, Myrorna, Kupan, Bäckar små, Capella OCH Återbruket besöktes. Jag gled även in på Akademibokhandeln och Uppsala färg. På Akademibokhandeln köpte jag en underbar bok som hette: Fulmonster, korsstygn, ful design och fint pyssel. Det var kärlek vid första ögonkastet. Inne på Uppsala färg passade jag på att köpa grundfärg, nu ska spegeln målas. Jag har precis ruggat upp ytan med lite sandpapper och ska nu sätta igång med själva målandet.

När jag sandpapprade stommen upptäckte jag detta inkarvat i baksidan.


För några sekunder känns det fel att måla om den. För 35 år sedan snickrades denna ihop av någon, jag inbillar mig att det skedde med omsorg och kärlek, och jag undrade vem jag var att ändra på det verket. Sedan slog det mig att jag faktiskt köpt den på Återbruket och att den förmodligen slängts av någon innan den hamnade där. Så nu känns det bara bra att jag kan ge I.K:s skapelse en ny chans. Jag ska måla den med omsorg och ge den ett nytt hem där den kanske går tillbringa 35 år till. Jag förstår inte folk som inte förstår mig när jag säger att jag gillar begagnade saker pga deras själar. Det handlar inte om något religiöst, utan om att detta inte är någon äcklig massproduktion från Ikea som smidigt kommer nerpackad i en kartong. Detta är möbler med historia och känsla. Det är svårt att inte älska det!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar