torsdag 7 februari 2013

Husmorskänsla och gjutjärn

Jag vet inte om detta är första gången jag gräddar pannkakor i min gjutjärnspanna, eller om jag bara kommit snäppet närmare till att bli en fullfjädrad bullmamma (snart är det bara ungar som saknas), men idag lyckades jag i alla fall göra precis alla pannkakor helt perfekta, till och med den första. Klapp på axeln till mig.

Jag nämnde ju tidigare i höstas att jag gjort slut med teflon. Saknar det inte det minsta. Läste dessutom en liten notis om teflon och den påverkan den kan ha. Notisen har jag klistrat in och sparat i min egen lila hobby/husmorsbok tillsammans med tips på hur man får pepparkakorna extra tunna och beskrivningar för hur man gör en bokhylla av gamla böcker.




 Vid en studie där forskare vid West Virginia University School of Medicine undersökt 12 000 barn visade det sig att de barn som hade höga kolesterolvärden också hade höga värden av kemikalier. En av bovarna till detta anser forskarna kan vara teflonpannor och liknande stekpannor som är av non-stick-material. Kemikalierna perfluoroktansyra, PFOA, och perfluoroktansulfat, PFOS som används i dessa stekpannor fanns i barnens kroppsvätskor. Använd en stekpanna av gjutjärn i stället. Den är helt ofarlig och ger dig också extra järn om du har något syrligt i pannan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar