söndag 13 april 2014

Det gäller att hitta guldkornen som slunkit genom vaskpannan!

Som ni säkert redan vet köper jag i princip alla mina kläder begagnade (i princip är det väl bara underkläder och strumpor/strumpbyxor som införskaffas nytt). Att köpa kläder begagnat är det många som gör just nu, vilket även second hand-handlarna tagit tillvara på. Myrorna står fint i fronten tycker jag, med många fina kampanjer, tilltalande marknadsföring och flera försök att få butikerna mer lik den kommersiella handeln. 
Denna kamp, hur bra den än är, gör mig ändå lite kluven. Det skapar en ängel på den ena axeln som säger att det är himla bra att försöka locka fler människor att handla second hand, medan det på andra axeln skapas en djävul som bistert ser på medan medvetenheten hos andrahands-handlarna höjs och med det även priserna. Att det hamnar en djävul på den ena axeln är inte ett särskilt hållbart tänkande och väldigt egoistiskt av mig, jag vet, men jag kan inte riktigt rå för det.

När Myrorna prismärker sina varor sorterar de även in plagg i kategorier, såsom jeans, byxa, skjorta etc. Där har det skapats en kategori de kallar "personligare". I kategorin personligare finns de där kläderna med en det där lilla extra, plaggen som sticker ut ur mängden. Dessa kläder, med sin unika touch, prissätts såklart lite högre än de andra plaggen, vilket gör det ännu svårare för en fyndjägare som jag själv att hitta snygga och helbilliga kläder i dessa butiker. Trots allt detta vill jag understryka att det INTE ÄR OMÖJLIGT! Med stort tålamod går det att hitta det där personliga plagget som på något magiskt sätt tagit sig förbi den dyrare prismärkningen osedd. Denna blus låg under just kategorin "blus" och var således prismärkt 65 kronor, istället för 85, eller till och med 105 kronor som är en vanligare prissättning för "personligare" plagg.

Så till alla mina medmänniskor som också försöker hitta sina kläder till en lite billigare peng, förtrösta inte, ni får bara försöka ge er ännu mer hän åt själv skattjakten. För mina erfarenheter är att hur stor skattjakten än är så är belöningen lika stor när en hittar rätt. Glöm inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar