onsdag 4 december 2013

Julklappstips 11, hemmagjord eller bara äkta sylt.

Man kan ju göra presenter också, eller ge bort något som man äter upp. Något som vederbörande tycker om, men kanske inte alltid unnar sig, typ.

Ellinor Petersen


Jag älskar att koka sylt och marmelader. Brukar tycka att det luktar sommar så fort bären börjar koka. Min senaste syltkokning var en björnbärssylt med vanilj. Den gjorde jag såhär:

  • Tinade en förpackning på 225 g frysta björnbär i mikrovågsugnen, och lade sedan i en kastrull
  • Slog på 2 dl syltsocker
  • Skar av en fjärdedel av en vaniljstång, skrapade ur fröna och la både frön och stång i kastrullen med det andra.
  • Lät det koka upp och koka i ungefär 10 minuter tror jag.
  • När sylten var klar skummade jag den och hällde på varma rengjorda burkar.








Jag har alltid använt syltsocker när jag kokat sylt, men jag passade på att googla lite på om det går att göra sylt utan konserveringsmedel. Om en ska tro dessa människor ska det gå helt fint (definitivt något jag ska prova nästa gång jag syltar i alla fall).

I allt googlande hittade jag något annat intressant för den konserveringsmedelsskeptiske, en intresseorganisation som kämpar för äkta sylt. Äkta sylt är sylt som kokas utan konserveringsmedel, och är således ett genuint hantverk. Tydligen kan en bli medlem i deras syltklubb och få äkta sylt hemskickad till sig. Det står ingenting om det går att ge bort ett sådant medlemskap till någon annan, men tänker mig att sådant brukar gå och lösa om en bara kontaktar dem (jag skulle i alla fall vilja ha ett medlemskap i julklapp).

Nog tror jag sylt är en uppskattad julklapp, oavsett om den är "äkta" eller bara DIY.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar