måndag 9 december 2013

Julklappstips 16, ge bort lite kollektivtrafik

I Uppsala skyltar vår lokaltrafik för fullt med stora affischer. Deras tanke är att en ska ge bort ett busskort i julklapp, och tusan, när jag tänker efter är det ju faktiskt en helt genialisk julklapp. Jag har svårt att tänka mig någon som aldrig någonsin åker buss eller tåg så det lär ju knappast kunna bli fel med det. Du bidrar inte till någon konsumtionshets när du köper det, och på ett sätt slår du ett litet slag för miljön om du kan få vederbörande att lämna bilen hemma någon gång med hjälp av denna gåva. Har du dessutom någon student i din närhet kan jag tänka mig att det är en oerhört uppskattad julklapp, nog för att våra uppsalastudenter kämpar på med cykeln även nu, men jag bor precis utanför en av Uppsalas pulsåder i cykelväg, och jag ser flera cyklister om dagen som kör omkull...
Nej, på vintern kanske en kan få unna sig några bussresor, så ge bort ett busskort i julklapp!

(I Uppsala får du dessutom med ett fint julfodral när du köper kortet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar