fredag 20 december 2013

Julklappstips 27, den gamla hederliga tjock-tv:n

Återigen sitter jag framför Gomorron Sverige, återigen hör jag siffror som skrämmer mig. Denna gång handlar det om e-skrot.

I takt med den ökande användningen av elektronik världen över växer också skrotberget. Nu varnar bland andra FN för att det redan om fyra år (2017) kommer att finnas elektroniskt skrot som väger lika mycket som 200 byggnader av Empire State Buildings storlek.

(Hela artikeln kan du läsa här

Därför tänker jag helt enkelt idag tipsa mina medmänniskor om att köpa en gammal hederlig tjock-tv i julklapp. Eller ja, köpa och köpa. Dessa feta apparater skänks bort både i facebook-grupper och på blocket. Överväger du att köpa "tv-på-rummet" till dina barn, eller känner du någon som ska flytta hemifrån, eller någon som helt enkelt bara står utan dumburk? Leta reda på en gammal tjock-tv, avlasta någon som bara inte tar sig för att åka och slänga den och minska e-skrots-berget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar