söndag 22 december 2013

Julklappstips 29, hemmagjord äppelglögg

Idag har jag gjort hemmagjord äppelglögg. Den är gjord på äppelmust och alkoholfri, men jag tror nog allt att det funkar att slänga i lite vitt vin och kanske lite sprit också om en har lust med det.


Jag improviserade fram ett recept som lyder som följer:

1 liter äppelmust
3 st clementiner
1 liten bit ingefära (storlek efter smak)
2 st kanelstänger
2 st stjärnanis

Skiva upp ingefäran, dela clementinerna och pressa dem. Blanda så allt i en kastrull och värm upp. När det börjar ryka stäng av plattan och sätt på ett lock och låt stå (här lät jag den stå i någon timme, tror inte riktigt den kan stå för lång tid, men jag tippar på att minst 30 minuter behövs) Sila sedan upp på flaskor, värm upp innan servering!

Nu valde ju jag ingredienser efter min smak, tycker ni inte det låter gott, googla upp något annat recept och kör!

I en fin glasflaska med en hemmagjord etikett blir det en god och vacker julklapp!






2 kommentarer:

  1. bra tips! slängde precis ihop äppelglögg tills imorgon! gjorde det här receptet: http://www.recept.nu/ulrika_davidsson/halsomat/frukt_och_bar/appelglogg/ håll tummarna för att det blir bra! :) /my

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, hoppas det blev bra, jag njöt av mig äppelglögg hela julen i alla fall :D

      Radera