fredag 13 december 2013

Julklappstips 20, koka kola

Att koka kola är snabbt och enkelt. Det fullkomligt kryllar av recept på internet, bara att googla så kan du välja och vraka. Som vanligt brukar jag halvhöfta lite, så länge kulprovet fungerar (droppa ned lite av den kokande kolan i ett vattenglas och sedan se om du kan rulla droppen till en liten kula) så brukar kolan bli bra. Dock har jag märkt att en inte ska röra för mycket, då blir konsistensen i kolan sockrig. När du sedan ska smaksätta kolan är det bara fantasin som sätter gränser. Här har jag gjort blåbärskola:


Jag tycker att det är enklast att hälla upp den färdigkokta kolan på en tallrik med bakplåtspapper på och sedan ställa in den i kylen och låta den svalna innan jag skär upp den och tvinnar in den i papper (även där brukar jag använda bakplåtspapper faktiskt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar