tisdag 15 september 2015

Idag bjuder jag på lite metallslöjd

Vi har nämligen haft en prova-på-kväll. Vi kommer att ha flera sådana kvällar under några veckor här på folkhögskolan, då vi helt enkelt erbjuds att prova på de andra utbildningarna under några timmar. Detta var den första kvällen och äran hade tillfallit metallarna (vi bokbindare kommer vara sist ut). Jag var väldigt trött innan det hela startade och övervägde att inte gå, men övertygade mig själv om att ändå gå förbi. Det var himla tur eftersom en  av uppgifterna var att sitta ner och länka samman ringar (eller öglor som jag lärde mig att det hette) till armband. Den andra uppgiften var att göra en ring, men det var alldeles för ambitiöst för mitt trötta sinne. Nej, att sitta ner och böja upp och stänga öglor om vart annat var en perfekt sysselsättning för mig. Dessutom var själva kvällen faktiskt jättetrevligt. Det var kul att få mingla med lite fler människor på skolan än bara bokbindarna som jag hänger med mest. Det var helt enkelt yay!

Jag gjorde ett armband i mässing, och länken går alltså att vrida ihop, som en spiral ungefär. Om en inte pallar försöka vrida ihop den, går den att ha "ovriden" också. Just denna teknik var förvånansvärt enkel, och något som jag definitivt kommer göra igen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar