lördag 16 november 2013

Begagnad julshopping!

De senaste dagarna har julhandeln ploppat upp i min hjärna i tid och otid. Dessa 66 miljarder kronor vi förväntas lägga på julhandeln är verkligen en hiskelig summa pengar. Som tantrevolutionär har jag försökt luta mig tillbaka, intalat mig att jag minsann inte direkt skulle bidra till den astronomiska siffran. Jag är nämligen typ färdig med mina julklappsinköp, och alla är begagnade. Däremot kunde jag inte släppa tanken på att mina få klappar knappast skulle göra någon skillnad i företagarnas fickor i slutet på december, och en idé började formas.
Nu är det såhär, att idéer formas rätt ofta i mitt yrväders-sinne, vilket gör att jag oftast viftar bort dem och inte anspelar på detta. De gånger jag ändå väljer att slå slag i saken gör jag det minutiöst med många bakomliggande tankar och 100 % kontroll (jag gillar att ha koll på saker). Därför valde jag att igår bara göra det ändå helt enkelt. Skapa ett evenemang på facebook, knappa ner en beskrivning som jag bara korrekturläste tre gånger eller något sådant, inte spendera mer än 10 minuter att välja en bild ur mitt tantrevolutionsarkiv, och efter det bara bjuda in ALLA mina vänner på facebook, och hoppas på det bästa. Oh, boy, är jag glad att jag gjorde det?

Evenemanget ställer egentligen frågan om just DU vågar anta utmaningen att köpa åtminstone EN begagnad julklapp i år, och hjälpa till att spendera några tior i biståndsarbete genom till exempel Myrorna, Erikshjälpen eller Röda korset, eller bara spara lite på miljö och utsätta dig själv för färre gifter genom att köpa något av en person på blocket. Jag vet inte om det är realistiskt att försöka påverka de där 66 miljarderna, men visst vore det coolt att försöka? Tänk om vi köpte var tionde present second hand? Då skulle (i teorin) över 6 miljarder spenderas på, till exempel Filippinerna eller Sveriges hemlösa istället för i handlarnas vinst-benägna kassor.

Det har inte ens gått 12 timmar sedan det skapades och det är redan över 3000 personer som är inbjudna och över 160 som tackat ja till det.
Vågar du anta utmaningen? Gå med i eventet begagnad julshopping (hoppas att jag lyckas länka ordentligt den här gången) och bjud in alla du känner!


1 kommentar:

  1. Bra initiativ Cinnika!

    Men... räkneexemplet fungerar inte. Om vi köpte för10% kanske, men var tionde julklapp går inte att säga. Jag menar, vad kostar en julklapp?

    Kram och god jul!

    SvaraRadera