söndag 24 november 2013

Det låter himla besvärligt att bli gorilla-våldtagen

Det finns folk här i världen som inte alltid tycker som en själv, något som blir ännu mer tydligt på internet. Det finns alltid en typ av meningsskiljaktighet som är extra irriterande, och jag tror att i vår internet-era är vi många som lättare dras till de där extra irriterande oliktänkarna. Lite som för att faktiskt kolla om de finns, de där som tycker sådär himla annorlunda än en själv. Idag råkade jag trilla över just en sådan på facebook, eller ja, en länk till en sådan på facebook, och tro det eller ej gottfolk, jag blev så irriterad att jag måste skriva ett extra irriterande svar.

Egentligen tar det lite mot att länka till den ursprungliga punkten där min irritation uppstod, men om jag nu ska propsa på att skriva ett svar ska jag väl löpa linan ut och faktiskt visa källan. Så, här är den:

http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi-behover-riktiga-karlar-och-man-inga-javla-hen

Författaren börjar alltså med att skriva:

Grottmannen vaknar upp med ett ordentligt ryck. Arg och redo. Han går med bestämda steg ut genom grottan och blickar ut över den djupa djungeln. Hans djungel. Hungrig som ett ursvultet villebråd tar han en rejäl sten och knackar sedan ihjäl första bästa vildsvin som korsar hans väg.

Min första tanke direkt är om författaren försöker provocera med sin berättelse eller med sitt helt otroligt värdelösa skriftspråk. Jag menar "ursvultet" är inte ens ett ord i svenska språket. Hmm, jag får helt enkelt anta att hon menar utsvulten. När det väl är utrett uppstår nästa frågetecken, varför i hela fridens namn skulle villebrådet vara så särskilt hungrig? Borde det inte vara jägaren på jakt efter villebrådet som är den hungrige?

Sedan skriver även personen:

Jag ska vara helt ärlig. Ordet hen får mig som kvinna att längta tillbaka till tiden då vår enda uppgift var att sära på benen och hålla brasan vid liv. Missförstå mig rätt, jag är tjej och jag är helt för jämställdhet, men det börjar gå för långt.


Jag ska vara helt ärlig. Det låter himla besvärligt att bli gorilla-våldtagen och leva med ständiga brännsår istället för att bara ta reda på vad ordet hen innebär, men det är ju bara min åsikt. Författaren ber oss ävens att inte missförstå att hon är tjej, och nu Gabriella Bark vill jag skriva direkt till dig; jag tror att du kan ta det lugnt gumman, risken är nog inte jättestor att någon kommer ta dig för något annat heller (detta eftersom de allra, allra flesta automatiskt kategoriserar in en person under hon eller han. Även om det finns en massa människor som inte vill kategorisera sig som varken hon eller han, till exempel en del som kanske fötts med en snippa men som hellre hade velat ha en snopp. Många av dessa personer väljer att benämna sig som det könsneutrala ordet hen istället, och detta mina vänner är ett av många exempel på hur en kan välja att använda detta omdiskuterade ord i en välmenande kontext). Efter det påstår författaren att jämställdheten börjar gå för långt? Hur kan den göra det då det fortfarande inte är lika lön för lika arbete? Jag menar hos min arbetsgivare har männen generellt sett lägre lön än kvinnorna, och då kan ju uppenbarligen inte jämställdheten kommit särskilt långt. Eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar