onsdag 27 november 2013

Julklappstips 4, Släng inte

I den här lilla serien av olika sorters julklappstips (som inte innebär att inhandla något i julstressen i en kommersiell butik) kommer det komma en hel rad med DIY-tips (DIY står för do it yourself) För precis som Sara Sör Pelli skrev i eventet begagnad julshopping:

Sen ett alternativ till begagnat shopping inför jul - gör grejer själva!
Flera av mina julklappar i år kommer vara hemmagjorda.
Förhoppningsvis uppskattas det av den som får klappen, om inte annat så har jag haft trevligt när jag gjort den, eller vid shopping av begagnade saker (älskar second hand!!), så har jag haft en trevlig stund med att välja ut passande present till just de personer jag ska handla till. Personliga presenter är de bästa.

Så är det ju så att om du gör en hemmagjord gåva och den inte uppskattas, så har du i alla fall haft en liten avkopplande pysselstund.

Mitt första DIY-tips lyder:
Släng inte! Många saker tar lång tid att handarbeta, så släng för guds skull inte de trasiga vantarna eller sockarna. Att laga och pimpa till dem går mycket snabbare och är precis lika roligt, miljövänligt och personligt som att göra från grunden.
Raggsockor är buslätta att stoppa, instruktion finner du här, jag märkte dock att det blir lite snyggare om en stoppar från avigsidan. Vantar går ju också superlätt att laga, dels borde det ju gå att stoppa dem också eller så virkar en bara en ny kant på dem.
De här vantarna låg i en kvarglömt-låda på mitt gamla jobb redo att slängas, när en tantrevolutionär kom och räddade dem. Den ena vanten var trasig i toppen, men den andra var det inget fel på.


Då vantarna hade foder, gjorde jag bara så att jag vek ned kanten lite, sydde fast den och virkade dit en ny topp. Det gick supersnabbt och innan jag visste ordet av hade jag en för tidig julklapp färdig till min pojkvän (ja, han kommer få dem nu, det blir lite för kallt för hans händer om han måste vänta enda till julafton).


När jag ända var igång, passade jag på att pimpa upp dem lite, för på båda vantarna var det ett "G" inbroderat på handryggen och det ville jag göra något med. "God Jul" tänkte jag först att jag skulle brodera in, men det kändes lite småtråkigt, sedan slog det mig att "gg" är en förkortning för good game och används i en del spelsammanhang när en match är avslutad (eller ja, vissa spelsammanhang och vissa spelsammanhang. Jag vet att det används i betapet i alla fall, så antar jag att det används på andra spelforum också. Solklara tantpoäng på det). Tänkt och gjort, good game it is (och min pojkvän är ju lite av en datanörd så då ska väl det passa, om det inte är så att det bara sker i alfapetets online-värld).



2 kommentarer:

  1. Bra att tänka på! Ger mig inspiration till att laga mina ragg-"torsor" där hemma nu i helgen.

    SvaraRadera