tisdag 12 november 2013

Elsie Johansson

Igår drog ett av mina favoritprogram igång, sommarpratarna. Extra roligt var det att Elsie Johansson var med. Det är en härlig tant med krut i, och jag har faktiskt träffat henne tidigare. Hon var nämligen på författarbesök i vår klass när jag gick i högstadiet. Då var jag i en period då jag fortfarande var helt övertygad om att jag ville bli författare, och när hon hade sin frågestund satt jag ivrigt och vinkade med handen i vädret och även om hon försökte varva frågorna lite mellan alla oss i klassen tog till sist mina klasskamraters frågor slut, medan mina bara fortsatte komma. Jag hade så mycket att fråga henne, och hon svarade tålmodigt på alla mina frågor. Det jag minns tydligast var hennes uppmaning om att aldrig bli författare. Det ät ett så tungt, långtråkigt och segt jobb. Ojade hon sig, men 24-åriga jag bara log. Klart jag genomskådade henne, hon hade ju, enligt mig, ett av världens bästa jobb, och om det nu var så segt, varför höll hon då på med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar