söndag 17 november 2013

Besöket på Erikshjälpen igår

För klart undertecknad var där. I sista minuten (eller ja, 30 minuter innan de stängde) gled jag in, med siktet ställt på nya handdukar och definitivt inga kläder. Det första jag hittar är en klänning... Nåväl, går kassan till arbete på Filippinerna så gör den det, och 45 kronor är ju ingen jättesumma. Efter det styrde jag stegen mer målinriktat mot handdukarna. Sätter mig på huk och börjar gräva runt bland handdukarna som är i golv-nivå. Hittar faktiskt två blåa handdukar som inte känns som sandpapper, plockar nöjd på mig dem och reser mig upp. Får syn på en lite äldre kroppsvåg, tänker "kanske det kanske", lägger ner den på golvet och ställer mig på den. Först ryggar jag tillbaka över siffrorna den visar, men inser att jag har både jacka och skor på mig. Finurlar sedan ett litet tag på det innan jag lägger tillbaka handdukarna och tar vågen istället (jag har inte haft någon våg sedan jag flyttade hemifrån 2009).
Det sista som händer är att jag plocka på mig en liten mandelkvarn för 15 kronor. Så nu familjen, finns det en till kvarn inför marsipanbaket i jul! Sammanlagt spenderade jag 135 kronor igår, pengar som Erikshjälpen skänkte vidare till biståndsarbete på Filippinerna. Mycket lyckad second hand-dag med andra ord!

Och i Uppsalas butik fick de en dagskassa på 39 000 som oavkortat går till arbetet på Filippinerna!

 Klänning, 45 kronor.

 En helt fantastisk orgel som jag INTE köpte (var klämmer jag in den när min lägenhet är 20 kvadratmeter?). Tror de skulle ha 950 kronor för den.


 Min nya våg heter Gunda och kostade 75 kronor.


Och så mandelkvarnen, som dock är lite rostig, tänker att jag får leta mig fram på till exempel smarta vardagstips för att se om det finns något bra sätt att bli kvitt det. Kvarnen kostade 15 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar