onsdag 1 januari 2014

Äppelkräm med hallon!

Min partner tillhör det där släktet som inte äter frukost. Något jag tycker är väldigt dumt. Därför har jag bestämt mig för att försöka nästla in honom så djupt i frukostsnåret att han aldrig hittar ut igen. Jag har flera kort i rockärmen som jag är beredd att spela, men börjar enkelt med lite "jag har kokat kräm till dig älskling", som jag hoppas att han inte kommer motstå.

Idag blev det en ganska stor sats äppelkräm med hallon. Skalade, kärnade ur och delade två äpplen i små bitar. La dem i en kastrull och hade på vatten (lämnade ett lager äpplen ovanför vattenytan) och hade i hallon och socker. Jag har tidigare haft problem med att mina krämer blir lite vattniga i smaken, för att jag inte velat ha för mycket socker, men upptäckte att om du smakar av vattnet efter det att du sockrat krämen och det smakar sött så får krämen god smak.
Efter det är det bara att koka upp allt, gärna med lock så blir bitarna lite mjuka. Jag brukar sedan mosa bitarna lite extra med min potatisstöt (som jag förövrigt aldrig mosat potatis med, men alltid mosar diverse frukt och bär i både kräm och sylt), sedan slå på potatismjöl som jag blandat ut med vatten (även där har jag lärt mig att höfta fram det, men på förpackningen står det att kräm på 4 dl vätska ska ha 1,5 matskedar potatismjöl) och låta det koka upp igen.

Nu får vi bara hålla tummarna för att han fastnar i frukostsnåret.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar