måndag 30 juli 2012

Auktion i Österbybruk

Igår var det auktion i Österbybruk, och självklart var jag där med min mor, min pojkvän och en kompis. Taggad som få på att göra kap skyndade jag mig in på visningen, som var lite av en besvikelse. Tyvärr var det inte så jättemycket som var av intresse, men jag hade tittat ut två dyrgripar, ett litet soffbord med mycket potential, och en låda med massa tyg, bland annat otaliga tyg-näsdukar som jag såg framför mig kunde sys ihop till fina kökshanddukar. Båda grejerna var egentligen inte till något verkligt värde, men perfekta för mig, jag ställde in mig på lätta köp. Tyg-drömmen krossades snabbt, tydligen låg det linne i lådan så jag gav mig när striden var uppe kring hundralappen, bittert, men jag hade bordet kvar.

Det var ett väldigt, väldigt litet bord i teak, med små hjul på. Bordsskivan var alldeles repig och resten av bordet var också ganska slitet, 30 spänn var ju det självklara priset, framförallt när det andra soffbordet i teak som var i en mycket mer vanlig storlek klubbades för 20 pix. MEN när budgivningen började så var det någon annan jävla kvinna som också ville ha det, jag gav mig vid 80 spänn, jag var ju faktiskt inte riktigt säker på om det var soffbordet med stort s. Så surt!

Nåväl jag kom inte hem tomhänt i alla fall. För sammanlagt 90 kronor fick jag en åldrad plåtburk, en gryta, ett gäng koppar som min mamma råkade ropa in av misstag, och nio tjocka buntar av tidningen Antik & Auktion. En helt okej skörd efter fem timmar i Österbybruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar