fredag 15 juni 2012

Feministfittan

Jag har gått och tänkt ett tag att jag skulle vilja reclaima ordet "feministfitta", sedan insåg jag att feministerna själva förmodligen aldrig har ägt termen. Då bestämde jag mig helt enkelt för att det var dags att ta över det. Feministfitta är ett sådant extremt laddat ord, och har använts som ett starkt skällsord mot brudar, kvinnor, tanter, damer, flickor, kärringar och tjejer som velat ha ett jämställt samhälle. Vissa har kanske blivit kallade det eftersom de har närt lite väl extrema åsikter om att män borde utrotas, men vissa för att de uppenbarligen är så himla motbjudande när de inte orkar raka sina armhålor...

Jag vägrade länge att kalla mig feminist eftersom det har klingat tillräckligt illa i mina öron utan några köns-tilläg. När någon sneglade i mina armhålor och föraktfullt frågade om jag var en sådan där feminist svarade jag stolt nej, jag tycker det är viktigare att kämpa för jämlikhet mellan alla människor och inte bara för jämställdhet mellan män och kvinnor.
Idag kämpar jag för att stolt kunna kalla mig feminist och skita i vad folk får för föreställningar om mig när jag säger det. Tyvärr är det inte så enkelt, för jag gillar verkligen inte den krassa stereotypen kring hur man är, vad man tycker och vad man tänker när man är feminist.
Egentligen har inte mina åsikter om jämlikhet i förhållande till jämställdhet förändrats, men idag så tycker jag dels att det ena inte utesluter det andra, dels att en feminist kan kämpa lite mycket för hbt-personers och funktionshindrades rättigheter som för jämställdhet mellan könen. Jag vill idag kalla mig feminist, för feminism är inte dåligt, och det är för taskigt att det ger folk dåliga associationer när ämnet kommer upp.

Fittor då? Jag tycker det är självutnämnt, eftersom jag tror och hoppas att de flesta jag känner, både män och kvinnor, måste erkänna att fittor, klittor, muttor, musar, vaginor, slidor och snippor (eller vad du nu väljer att kalla det) är helt fantastiska. Att vara en feministfitta ska alltså från och med nu vara en positiv sak för mig, och något jag tänker vara stolt över (försöka i alla fall)!







4 kommentarer:

  1. "jag tycker det är viktigare att kämpa för jämlikhet mellan alla människor och inte bara för jämställdhet mellan män och kvinnor."
    ^
    ^
    ^
    This.

    Jag gillar dock fortfarande inte ordet "Feminist", mest för den simpla anledningen att det heter "femi. Oavsett om man menar att det ska vara jämnställt mellan människor eller om man menar att man tycker att kvinnor ska ha det bättre så har det en "feminin" klang, vilket även kan göra det svårt för folk i macho-kulturen att kalla sig för feminister.

    Julen hos Tony bevisade väl att vi båda är ganska bra på att inte bry oss om vad könskulturerna är och säger, men det betyder inte att det inte påverkar andra människor.

    Istället för att kalla sig feminist tycker jag att man ska kalla sig normal, för det är inte normalt att tycka nåt annat än att det ska vara jämnställt. Sen kan vi ju kalla "o-feminister" för feminister, så blir dem de utpekade istället, och alla i macho-kulturen blir automatiskt "normala".

    Jag är ett geni.

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg (eller vad det heter ^^)
    Jag håller med Samuel. Det är det där jävla prefixet som förstör allt. Om det bara hade hetat "Vårt-samhälle-ska-bli-bättre-kämpe" eller nått istället för feminist så hade det känts vettigare att vara en sån :D

    Men sen tycker jag att den största boven är själva uppdelningen av könen som två olika "lag" eller nått, vilket själva ordet feminist antyder på nått sätt, om du hajjar vad jag menar.

    Men jag vill tycka att snoppar är bra också :( Så jag kan väl vara en feministsnopp... eller feministreproduktionsorgan! :D så blir inget kön ledset! <3

    SvaraRadera
  3. En kortfattad kommentar: Björn är inne på en intressant paradox. Å ena sidan är det bra att sudda ut könsskillnader, å andra sidan är det lättare att behålla ett ojämlikt samhälle om man inte längre kan/får/ska dokumentera att kvinnor tjänar mindre osv. En tuff nöt att knäcka.

    SvaraRadera
  4. Först måste jag säga att min familj är fantastisk

    Men tyvärr är jag inte helt med på vad du menar pappa?

    Sedan hör jag vad både Samuel och Björn säger, men att inte kunna använda ordet "feminist" för att det är för feminint för män, gör mig faktiskt mer taggad att använda ordet. Jag menar, jag tror ni håller med om att mannen i extremt många fall är norm, och att de femininaste av de feminina förväntas ställa upp på det. Varför kan inte män ställa upp på något feminint, och kan inte det vara en befrielse? Det är ju lättare för en kvinna att vara accepterad om hon är manhaftig, medan det är bra mycket svårare för en man att vara väldigt feminin, det känns lite som om det manliga är mer könsneutralt än det kvinnliga... är det rätt?

    Oj, det är svårt att få ihop alla tankar kring det, framförallt när jag ska försöka skriva ned det överskådligt... Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall :D

    P.S. feministsnopp låter helt fantastiskt, det tänker jag sno rätt av D.S.

    SvaraRadera