onsdag 13 juni 2012

Att ta tillvara på gamla paraplyer

När man bor i Stavanger måste man nästan alltid ha ett paraply redo i bakfickan. Sedan måste man ha råd att köpa ett nytt paraply när det gamla snabbt stupar i den storm som norrmännen kallar vind. Inte mindre än fyra paraplyer har gått åt under detta knappa år i väst, och då har jag använt paraplyerna långt mycket längre än vad de egentligen klarat av. Två av dessa paraplyer fick jag inte tid att slänga, och tur var väl det, för vad kan väl vara mer praktiskt än tyget från ett paraply? Möjligheterna flockas kring mig, och det klias i fingrarna på mig, jag vill göra ett lapptäcke av dem. Men för att kunna göra sak av mina tankar behöver jag en symaskin, så paraply-tyget får snällt följa med hem till Sverige innan det får ett nytt liv.


Jag använde mig av en ganska liten sax för att klippa av trådarna som håller tyget fast i paraplyets stänger. Längst ut i spetsarna var det lite svårt att komma åt, så för att spara tid klippte jag bara av tyget. Likadant så uppe i toppen. Tänker att jag bara får skarva lite när jag väl sätter igång på lapptäcket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar