torsdag 14 juni 2012

Hur jag strimlar jeans

Idag är jag ledig, därför sitter jag fortfarande i pyjamas klockan tre på eftermiddagen, det är awesome. Idag har jag återanvänt byxbenen som blev kvar efter Mitt första mission, genom att först strimla dem och sedan virka in dem i brödkorgen av denim som jag jobbar på.

Första gången jag skulle göra jeans-nystan utav gamla byxben sprättade jag upp alla sömmarna, eftersom jag villa ta tillvara på så mycket som möjligt. Efter några timmar av trögt sprättande i de stenhårda sömmarna gav jag upp och bara klippte bort dem istället. Visst så förlorar man lite tyg när man gör så, men man vinner så otroligt mycket tid. Så nu klipper jag alltså direkt ut tyget mellan sömmarna, det blir alltså två rutor av ett byxben.

Har man jeans i stuprörsmodell är de en del tunnare nere i fotändan än uppe på låren. För att slippa att det blir helt brutalt ojämnt så klipper jag ut en lite rakare linje ur tyg-rutorna.

När man sedan strimlar dem finns det två olika sätt du kan göra det på. Antingen så klipper du som ett sicksack-mönster eller som en spiral (mer information om det finns här http://www.billigt-garn.net/virka-med-tygremsor.html), jag föredrar sicksack-mönstret, eftersom jag upplever att det bli färre "hörn" i nystanet då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar