söndag 3 juni 2012

Hjälp med babykoftan, tack!

Jag har kört fast... Det är den där himla bebiskoftan som jag håller på att sticka. På ett sätt är den redan förlorad, för jag har lyckats göra ett fantastiskt osmakligt färgval. Jag är ganska besviken på mig själv, eftersom jag tycker att jag brukar vara duktig på att se resultatet framför mig, och därför kunna välja ganska bra färgkombinationer. Men vad hände här liksom?


Detta ska alltså föreställa ryggen av koftan. Jag tycker botten av rosa och grönt ser himla bra ut, och så tänkte jag typ att jag skulle ha en kontrastfärg så att inte allt blev mjäkigt... men jag vettefan om det blev särskilt bra. Nåväl, jag gidder inte dra upp allting så nu får den bli så. Förhoppningsvis så blir slutresultatet lite bättre än det där som dinglar på mina stickor just nu.

Men så till min nöd. Jag är fast i mönstret och kommer inte vidare. Jag ska börja sticka på skuldrerna och först har mönstret sagt åt mig att maska av 8 maskor, check. Sedan ska jag sticka så jag har 9 maskor på högra pinnen, check. Det är här problemen börjar.
  • Nu ska jag vända på arbetet och sätta de resterande maskorna i en maskhållare- betyder det de maskor som liksom är kvar, alltså inte de 9 maskor som jag redan stickat? Jag antar det... För den säger att jag ska sticka var sida för sig.
  • Nu ska jag maska av 1 maska i början på stickan och sedan sticka den ut (antar fortfarande att de menar de 9 maskorna, då har jag alltså 8 maskor kvar)
  • Sedan ska jag maska av de återstående 8, men jag lyckas bara maska av 7... När jag maskar av ett helt arbete drar jag ju bara tråden genom den sista öglan, men nu då? Ska jag klippa av tråden och dra den igenom? Eller gör man på något annat sätt?
  • Och till sist står det att jag ska ta maskorna från maskållaren och maska av de 37 mittersta maskorna. Men jag har 48 maskor. Ska jag alltså sticka typ 5 maskor, maska av 37 och sedan sticka de resterande 6 maskorna vanligt?
  • Sedan står det i mönstret att jag sticka som förra sidan men spegelvänt? Vad fan menar de då?
Please help me!

2 kommentarer:

  1. 37 m till halsen å de andra 9 till den andra axeln :-) Hoppas det löser sig. Bebiskofta? Är det din bebis?? Kram å Lycka till. Magda

    SvaraRadera
  2. Aha, det låter logiskt, då förstår jag lite mer. Nejdå, det är inte min bebis, men det ploppar ut både brorsbarn och en massa kusiner, dessutom är det en del vänner som fått eller väntar barn också... It's babys everywhere!

    SvaraRadera