onsdag 20 juni 2012

Mera paraplyer

Två nya paraplyer i samlingen


Dessa fick jag alltså syn på en helt vanlig dag i Stavanger. Eftersom de vanligaste dagarna i Stavanger består av smärre regnstorm så hade de väl strukit med i det tuffa klimatet. Det var när jag skulle gå och handla, och på väg in i matbutiken ser jag hur de ligger slarvigt slängda ovanpå en helt överfull papperskorg. Instinktivt sträcker jag mig efter dem (ska det bli lapptäcke av paraplyer så ska det), men hejdar mig snabbt då jag inser att jag är på väg att börja rota i sopor mitt i den folktäta fredagsstressen. Nonchalant passerar jag alltså dyrgriparna, och glider världsvant in i affären. Trots stor fokus på handlarlistan i min hand kan jag inte sluta tänka på paraplyerna ovanpå den överfulla papperskorgen, tänk vad mycket tyg de skulle generera.

När jag betalat för mina middagsvaror, styr jag stegen mot utgången igen. Jag ser mig snabbt omkring och tar ett snabbt beslut. Så naturligt jag bara kan lyfter jag upp de trasiga regnskydden när jag går förbi soptunnan, stoppar de barskt under armen och tar med dem hem. Nu är de skalade, och tyget ligger i min resväska, redo att fraktas hem till symaskinen. Jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar