fredag 23 november 2012

Bäst att sminka 1600-talets bondmora, för säkerhets skull.

En redig sovmorgon var precis vad jag behövde. Hopkurad i en filt med lite tända ljus har jag ätit min frukost framför datorn med ett avsnitt av Historieätarna rullandes. Att förtära sin första måltid till detta program var ett misstag jag inte kommer göra igen. Fyfaen vad äckliga saker de stoppar i sig. Blä!

Tanken bakom programmet är ju helt fantastisk. Erik Haag och Lotta Lundgren försöker alltså på något sätt resa tillbaka i tiden, och hamnar i det första avsnittet i 1600-talets stormakts-Sverige. Väl där ska de då försöka leva såsom människorna gjorde på den tiden, med det lilla extra fokuset på att käka deras mat.
Programmet är visserligen väldigt underhållande, men jag ställer mig lite frågande till Lotta Lundgrens ständiga makeup. Det kanske bara är jag som missade det på historielektionerna, men jag hade fått för mig att bönderna kanske inte riktigt bar fullt så mycket eyeliner på 1600-talet...

Jag måste erkänna att jag blir lite besviken på public service. Om nu Lotta och Erik inte får dricka kaffe på en hel vecka i sann 1600-tals anda, kanske man kan låta bli att måla Lotta i en anda som mycket mer liknar 2000-talets? Jag menar, jag tror inte jorden skulle gått under om man låtit bli att sminka den kvinnliga programledaren, men vad vet jag? Kan det vara så att vi inte kan ta en kvinna på TV som ser helt naturlig ut? Det kanske skulle leda till en revolution så kraftig att vi atombombar hela skiten och förintar oss själva... Ja när jag tänker lite närmare på det så kanske det var HIMLA TUR! Bäst att fortsätta ta det säkra för det osäkra, för säkerhets skull. Eller?


2 kommentarer:

  1. Jag tänker på Cleopatra. Hon hade eyeliner, hon! Och det var måååånga år sen. Sen kanske inte bondmoran var som Cleopatra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du har så rätt, och när de ska porträttera adeln så kan jag tänka mig att de var en del sminkade, men just kvinnan som ska brännas på bål inte brydde sig så mycket om make-upen ;)

      Radera