tisdag 27 november 2012

Det är bara medelmåttor som kan vara på topp hela tiden

En av de tråkigaste sakerna med att inte ha någon inspiration är att jag inte har lika mycket att blogga om. För någon månad sedan satt jag verkligen varje dag och knåpade med något, idag har jag inte ens skapat något kreativt på klubben, förutom att tygskåpet är ovanligt välsorterat (inte något direkt att jubla över eftersom det förmodligen ändå inte kommer att märkas när jag är tillbaka på jobbet på fredag). För inte ens ett år sedan hade nog denna passivitet skrämt mig och gett mig ångest, vilket det inte gör idag. Anledningen tror jag är för att jag har insett att det faktiskt inte går att vara på topp hela tiden. När jag gick i slutet på gymnasiet blev jag (förstår jag nu i efterhand) utbränd. Under den här perioden klarade jag knappt av att gå upp ur sängen, och gjorde jag det så satte jag mig framför mitt schema och sållade vilka lektioner jag kunde skippa den dagen, när det var gjort gick jag och lade mig igen med en chokladkaka på kudden bredvid mig. Jag minns att sånglektionerna blev pannkaka eftersom rösten inte orkade bära mig och jag bara började gråta. Kuratorn hade nog lite ledsnat på att jag kom till henne i början på varje hösttermin och sedan bara slutade dyka upp på inbokade möten eftersom jag tyckte att jag mådde bättre, så henne vågade jag inte räkna med heller. När jag hade skolkat från tillräckligt många gehörs- och musiklärolektioner minns jag att jag gick till läraren för att prata med honom om det. Han var lite skeptisk till mina stört-gråts-anfall (som lärare på gymnasiet har man nog sett det mesta, och även blivit förd bakom ljuset många gånger) men smälte lite efter ett tag. Han sade till mig: du vet, det är bara medelmåttor som kan vara på topp hela tiden.

Det har verkligen följt med mig sedan dess. Det var en komplimang redan då, men förhoppningsvis något jag lärt mig idag. Man kan inte vara på topp hela tiden, så sluta vara så hård mot dig själv när du känner att du inte är ditt allra bästa, om du bara slappnar av så kommer det nog komma igen ska du se. Ha lite tilltro till dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar