måndag 17 september 2012

Lingondag efter en helg i Björbo

I helgen har jag varit på spikparty uppe i Björbo. På spikpartyt slog jag inte i en enda spik, men jag räfsade gräs, sorterade ved, målade och drog faktiskt ut några spikar ur några plankor. På gården i Björbo var det ett lingonparadis, och jag hamnade i sjunde himlen. Eftersom jag aldrig riktigt fått chansen att plocka lingon så blev jag väldigt exalterad och länsade hela trädgården, och åkte hem med cirka ett halvt kilo bär i knäet.

Så dagen idag har spenderats tillsammans med lingonen. Innan sylt kunde kokas skulle de rensas, men efter några timmars rensning kunde jag sätta igång med sylten:





Dealen är den att i mitt recept så stod det att sylten skulle svalna lite innan man skummade den, och mitt i avsvalningen ringde ett stycke pojkvän och jag blev lite ofokuserad. Så när jag skulle skumma den hade sylten stelnat lite, och jag drog av kanske en tredjedel av alla bär med skummet. Lite surt stirrade jag på bären i slasken, men kom sedan på att jag kunde göra lingonkola. Sagt och gjort. Jag skopade upp bären ur slasken igen och lade tillbaka dem i grytan tillsammans med lite sirap, socker och smör. Resultatet blev lite väl segt, men ganska gott ändå:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar