torsdag 5 december 2013

Julklappstips 12, hemmagjord müsli

Rosta lite müsli, sett en julig tvist på den och ge bort i en fin glasburk så har du en perfekt julklapp att ge bort.

Jag gjorde min jul-müsli såhär:

Blandade 1 liter fiberhavregryn, 5 dl cornflakes, 3 1/2 dl Solrosfrön, 2 1/4 dl pumpakärnor och 3 dl kokosflingor i en stor bunke, hällde över en matsked mald nejlika och två matskedar kanel och rörde om.
Sedan hettade jag upp 1 1/4 dl olivolja med 1/2 dl honung i en stor kastrull, öste över de torra ingredienserna, tog bort kastrullen från plattan och rörde om ordentligt så att allt mer eller mindre blev täckt av honungen och oljan.

Efter det slog jag igång ugnen på 150 grader, bredde ut müslin på en plåt med bakplåtspapper, väntade tills ugnen var varm och ställde in plåten. Där inne fick den stå i ca 30 minuter, och så rörde jag om då och då. Efteråt hade jag i en massa, massa russin. Smakar helt fantastiskt.

Gillar ni inte detta recept finns det väldigt många andra varianter. Bara att googla.





Som ni ser har jag skrivit datum då jag gjorde denna, det för att jag själv skulle ha lite koll på hur länge den håller sig juste. Jag äter fortfarande på den och den smakar fortfarande fantastiskt. Tror inte den kommer bli dålig i första taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar