måndag 2 december 2013

Julklappstips 9, begagnat Lego

Lego är fantastiskt. Fantastiskt bra leksaker och fantastiskt dyrt. På ett sätt kanske inte konstigt att det är så dyrt, för legobitar håller måttet i generationer. När jag var liten lekte jag med samma lego som min mamma gjorde, och hade det funnits kvar i familjen hade mina framtida barn också kunnat leka med det. Ingen skulle förmodligen ens märka att det var "retro-lego" från 70-talet som det lektes med.
Det finns många människor ute i vårt avlånga land som är lite skeptiska till begagnade saker, och jag tror att det är för att många tänker sig att begagnade saker ska vara sunkiga, slitna och kanske inte hålla måttet. För alla dessa människor vill jag rekommendera att prova köpa lego begagnat. För det första, slitningarna på dessa leksaker är så minimala att jag tvivlar på att någon ens kan märka att det är begagnat. För det andra det är superlätt att tvätta rent. Är du osäker på hur du gör kan du alltid kolla in Smarta vardagstips, enligt den här länken går det precis lika bra med ett örngott istället för tvättpåse.

Hur ser då prisläget ut för begagnat lego? Vad det kostar på loppisar och i second hand-butiker är ju självklart svårt att säga, men det säljs ju både på Tradera och på blocket. Jag tycker det verkar som om det kan vara lättare att fynda lego (och duplo) på blocket än på Tradera. På blocket upplever jag nämligen att det är lättare att vara snabb, först till kvarn och göra ett fynd medan på Tradera så ligger ju annonsen uppe under en viss period, fri för vem som helst att buda på (dock går det självklart att fynda på Tradera också).

Så, ge det gamla legot en ny chans. Tror knappast barnen kommer märka någon skillnad.

Det är ju inte som att presenter köpta second hand behöver vara sämre än nyköpta på något sätt. Vi har second hand-fyndat både Harry Potter-slott och Star wars-lego som ligger högt i kurs här hemma. 

Tack Liv Linder för din kloka kommentar i begagnad julshopping som inspirerade mig att göra detta inlägg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar