söndag 29 december 2013

Retroaktiv julkänsla med marmelad smaksatt med saffran.

När en kokar sylt eller marmelad är det egentligen bra att använda så fräscha och bra råvaror som möjligt, för att sylten/marmeladen ska bli så bra och hålla så länge som möjligt. Jag gör oftast helt tvärtom. När jag har råvaror i mitt kylskåp som börjar bil lite trötta och hängiga väljer jag att koka sylt eller marmelad på dem istället för att slänga dem, och hitintills har jag inte haft något problem med mögliga inläggningar.

Idag blir det en kompottmarmelad med halvjuligt tema. Mina clementiner började se trötta ut och en hade redan börjat mögla. Då pressade jag dem helt enkelt (6 stycken), rev en morot, finhackade två skrumpna körsbärstomater, blandade allt med socker och ett paket saffran och kokade en julig morots- och clementinmarmelad med saffran. Något att bre på den rostade mackan och få lite retroaktiv julkänsla.




3 kommentarer:

  1. Men vilket fiffigt recept! Det passar bra i en Snålmors receptbok minsann! Tackar tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera, tack själv :)

      Radera