torsdag 19 december 2013

Julklappstips 26, återvinn dina gamla textilier

Idag hade Apelsin Gredelin delat en länk på Facebook från Naturvårdsverket som heter "Låt gamla textilier bli nya igen". Så detta tänkte jag låta dagens julklappstips handla om, för om samhället ska börja återvinna mer textilier är det ju i grund och botten vi medborgare som måste ändra våra vanor.

Gud, det finns så mycket en kan göra så jag vet inte vad jag ska börja. Kanske har du någon gammal kofta som ligger och skräpar? Passa då på att göra om den till ett par sockar (denna julklapp kan ju främst ges till någon som har ungefär lika skostorlek som du, om du inte kan be vederbörande rita av sina fötter förstås). En jättehäftig beskrivning, som jag inte hunnit prova själv, men som jag är supertaggad på att testa så fort någon av mina koftor börjar förfalla är denna (tack Sara Högsten för tipset).

Ett annat tips är att strimla textilien och virka något av det. Det kanske kan kännas tight att sätta sig ner och virka såhär tätt inpå jul, men tänk då på att tygstrimlor är mycket tjockare än vanligt garn och det går mycket snabbare att virka till exempel en korg eller grytlapp av det.

Sedan kan en ju självklart välja att sy ett litet klädesplagg eller en nalle av det gamla tyget. Mönster till sådant går att få tag på lite överallt, både på nätet och i hobby- och tygbutiker. Vet du inte riktigt vad, sy ett fulmonser. Bara att rita en opretentiös modell, och sy sedan ihop den antingen för hand eller på maskin, dekorera med till exempel ögon och hår (tänk dock på att om du syr ett fulmonster till ett litet barn att inte sy fast saker som kan lossna och fastna i små barnahalsar) och skriv en liten historia om just detta fulmonster. Personligt och otroligt gulligt att ge bort i julklapp.

Detta är ett fulmonster jag själv sytt. Hon heter Betty och är en dramadrottning utan dess like. Betty står på mitt jobb och vakar skeptiskt men överbeskyddande över barnen i skaparrummet. Lite för stolt och osäker för att medge att hon egentligen håller av dem allihopa innerligt.


2 kommentarer: