söndag 8 december 2013

Julklappstips 15, hemmagjord marsipan

På min pappas sida av familjen har vi gjort det till en jultradition att vi träffas kring jul och bakar marsipan tillsammans. Det är en himla rolig tradition, somliga av oss sitter länge och pysslar omsorgsfullt på våra marsipanfigurer, medan andra hastar ihop dem dränker dem i mörk choklad och proppar allt i munnen direkt. Att äta hemmagjord marsipan är inte alls samma sak som köpemarsipan, och tusenfalt gånger godare! 
Så detta med egen marsipan tänkte jag kunde vara en rolig julklapp att ge till någon. Gör det personligt genom att skapa någon figur som speciellt passar personen, lägg i en fin ask eller något, slå in och vips så har du en egen och unik julklapp att ge till någon du tycker om.

Receptet har ni här (tack farmor för det):

Marsipan (ca ½ kg)

3/4 dl vatten
25 g smör/margarin (obs, ej smörgåsmargarin!)
3/4 dl vetemjöl
250 g mandel
ca 300 g florsdocker

Smält smöret/margarinet och tillsätt sedan vattnet. Häll i mjölet under vispning. Det ska bli en liten klump av allt! Låt den svalna.

Skålla och skala mandeln och mal den. Blanda den med florsockret direkt på arbetsbordet. Ha i den avsvalnade degklumpen och arbeta ihop allt. Tillsätt mera florsocker ifall den är mycket kladdig.

Dela den färdiga degen flera delar och färga dem, ifall du vill! Lycka till!


(Jag vill bara inflika att det varje år känns lika omöjligt att få ihop det till en deg, men ha lite förtroende och knåda vidare så får ni prima marsipan)

 

5 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag känner att jag äntligen kommer få användning för min "nya" mandelkvarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så lite så Fru Frida! Kom bara ihåg (som sagt) att det VERKLIGEN känns omöjligt att få ihop det i början, men jag lovar att det går!
      Och så har du en kommentar som väntar på moderering på din blogg :)
      Allt gott!

      Radera
    2. Tack, jag ska försöka komma ihåg det. :)
      Som svar på din kommentar, absolut! Det är bara att låna på, du har gett mig så många bra tips på din blogg så om jag kan ge något litet tillbaka är jag bara glad!

      Radera
    3. Åh, tack så himla mycket! Så himla glad jag blir, både att jag får låna det och att jag gett dig några bra tips också :D Så snällt sagt! Tack <3

      Radera
  2. Marsipanen blev väldigt bra, om man bortser från att jag hade i för mycket mjöl i min iver att få till den där klumpen som skulle bli av smör, mjöl och vatten. Den blev i alla fall mycket uppskattad av min marspianälskande mor! :)

    SvaraRadera