torsdag 16 augusti 2012

Här är ditt kylskåp med chokladpudding

Att ha spenderat kvällen framför det underbar tv-programmet Här är ditt kylskåp med ett pyssel framför sig och chokladpudding att mumsa på, är verkligen inte fel. Inte blev det sämre av att de var hemma hos den fantastiska tanten Kjerstin Dellert, som tydligen kommer vara den äldsta kvinnan i världen att spela fröken Julie i höst! Att hon dessutom valde att skilja sig från sin man för att kunna bli tillsammans med en 17 år yngre dansare, trots samhällets syn på det, gör henne till en awesome tantrevolutions-diva.

Dessutom luktar min lägenhet alldeles gott efter min egen här-var-visst-mitt-skafferi-och-kylskåps-bakning. Jag ville baka bröd med så mycket fullkorn i som möjligt men det grövsta mitt skafferi kunde erbjuda var rågsikt. Det jag gjorde var att jag plockade fram lite kokt bulgur ur kylskåpet och undrade om det fanns någon speciell anledning till att man inte bakar bröd på det. Orädd för svaret satte jag igång att knåda in bulgurn i degen. Ett beslut som inte kan ha varit fel eftersom brödet smakade mycket bra. Jag är verkligen så himla nöjd med att jag har lärt mig baka ätbara bröd utan recept. För en awesome tantrevolutions-kväll!


Förutom chokladpuddingen är allt på bilden begagnat; skålen och skeden har jag tagit tillvara på från min mammas sommarstuga, och kuddfodralet sydde jag själv för många år sedan av ett 70-talstyg som jag köpte på Stadsmissionen i Stockholm (de butikerna är för övrigt mina favorit-second-hand-ställen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar