fredag 10 augusti 2012

Och vips så blev det som först var ingen frukost lite av en lyxfrukost

Att vakna upp, försöka tagga till en arbetsintervju, och inse att det inte finns något frukostliknande i köket ger inte en bra start på morgonen. Att sedan inse att det varken finns jäst eller några egentliga brödkryddor, gör en inte direkt jättesugen på att ställa sig att baka heller. Det enda positiva var att jag hittade en liten burk med maskros-sirap.

Sirapen gör mig lite mer inspirerad, och jag slår upp ett recept på grynbullar ur en av alla kokböcker jag äger. Fördelen med dessa var att de bakades med bakpulver istället för jäst, jag kanske saknade en del andra ingredienser, men lite morgonimprovisation har ingen dött av.

Jag börjar slänga ihop allting, och märker att det går oförskämt bra. Smöret som till en början är stenhårt av min lite för kalla kyl, får jag perfekt mjukt genom att introducera det för mikron, degen blir i en awesome konsistens trots att allting slängts i med en höft, OCH jag inser att jag har muffinsformar som jag kan stjälpa upp i istället för att ödsla en massa tid på att rulla bollar. Att min ugn i Sverige dessutom inte verkar komma från tidigare medeltiden (som ugnen i Stavanger garanterat gjorde) gör att den kommer enkelt upp i 225 grader på mindre än 10 minuter (och inte typ 50) får mig att känna att detta kanske är min dag. Nu är jag redo för arbetsintervju, önska mig lycka till!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar