fredag 19 oktober 2012

Att koka en skål av en trasig pärlplatta och bränna sin knutna näve i kokande vatten

På fritidsklubben där jag jobbar förbrukas pärlor och pärlplattor som vore det smågodis. Alla, och jag menar alla, lägger pärlplattor. Det är angrybirds, supermario-gubbar och saker från minecraft i en salig blandning. Det blir pärlor på golvet och plattor som smälter samman under hettan av strykjärnet. Jag vågar inte ens spekulera i hur många trasiga pärlplattor som slängts på mitt jobb. Något som självklart är synd.

Så idag kom jag på en snilleblixt. Kanske man kan forma om de trasiga pärlplattorna till skålar? Jag frågade en kollega vad hon tyckte om det, och så började vi bolla idéer med varandra. Taggad av infallet letade jag genast rätt på en pärlplatta med söndersmälta piggar och gick till köket. Nu var det dags att koka sig en skål!

Jag lade pärlplattan på den minsta kastrull jag kunde hitta, och slängde två grytlappar ovanpå. Sedan drog jag in handen i ärmen på min munkjacka och pressade med knuten näve i mitten på pärlplattan. Efter ett litet tag började plattan mjukna och ge vika av ångorna. Min glädje försvann snabbt när plattan gled iväg under min hand och jag slog ner min knutna näve i det kokande vattnet. Som tur var, var jag tillräckligt snabb under vattenkranen, där jag sen blev stående i ungefär 20 minuter, samtidigt som jag med vänsterhanden fortsatte böja till skålen i lite kokande vatten. Jag kunde inte hålla mig borta från den halvfärdiga skålen.

När handen fått svalka av sig och skålen fått en helt okej form, började jag dekorera den med pärlor som jag limmade fast. Trots att jag stannade kvar en halvtimme efter arbetstid var jag långt ifrån klar när jag lämnade lokalen. Men jag är väldigt nöjd ändå!


Såhär ser den ut nu.. Jag får lägga upp fler bilder när den är färdig sedan. Puss och kram till dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar