tisdag 2 oktober 2012

Sticka och skicka lappetøffler

Erikshjälpen har just nu en insamling som heter sticka och skicka, som går ut på att försöka hjälpa till med att minska mödra- och barnadödligheten. Detta genom att sticka babykläder som den nyfödda bebisen får från sjukhuset, såvitt jag förstått ska det fungera lite som en morot för mammorna att verkligen ta sig till sjukhusen så att de kan få en säkrare förlossning. En idé som jag nappade på direkt, när jag blev tipsad om den!

Det första jag gjorde var att presentera det för mina pysslingar, men när ungefär 24 timmar hade gått och jag fortfarande inte hade fått någon respons tog mitt tålamod slut. Istället gick jag till min chef på fritidskubben som nappade på förslaget direkt, så från och med fredag, ska vi försöka dra igång alla som vill på klubben att hjälpas åt att sticka 10 st små bebistofflor. Under arbetsdagen idag har jag alltså förberett lite inför fredag, och försökt så lite frön hos några av barnen, de flesta blev taggade och ville sätta igång direkt, så det bådar gott!

Just nu har jag alltså provstickat en mini-toffla (det tog bara någon timme att göra det) så den ska bara tovas för att jag ska kunna veta hur stort  (eller litet) vi ska sticka sedan!

Tanken är att vi ska sticka det som på norska kallas lappetøffler, då dessa tofflor helt består av rutor. På så sätt kan nästan vem som helst vara med, genom att sticka en liten ruta. Jag är supertaggad

Jag får inte till någon bra bild på de små tofflorna jag har framför mig nu, men för att ni ska få en hum om hur de ser ut så kan ni få se ett par i lite större storlek som jag gjorde till en kompis i födelsedagspresent (stenen är en fin hemmagjord gåva från en annan vän)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar