tisdag 23 oktober 2012

Piffa till din brödkorg

 I somras köpte jag en liten brödkorg för en femma på second hand-butiken Bäckar små. Jag tänkte måla om den, men när jag kom hem så lade jag den i mitt pysselskåp och den föll snart i glömska. Häromdagen upptäckte jag den igen och valde att piffa till den i höstmörkret istället.


När man målar en flätad korg med en grov pensel får man direkt den där flammiga shabby chic-känslan. Jag valde att sätta dit en bård av servetter som jag sedan lackade med krackeleringslack. Krackeleringslacken är ett helt underbart påfund som man kan stryka på de flesta material. När man låtit lacken torka i två timmar så kan man måla över den igen med grova penseldrag och se hur färgen delar sig i små, små sprickor. Den är en självklarhet i min pysselverkstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar