söndag 20 oktober 2013

Dagen D

Idag smäller det. Om några timmar ska jag åka till Tierp för att titta på en sommarstuga, och kan jag övertala chauffören min med ljuva ord kanske jag direkt efteråt tar en tripp till Östervåla för att titta på en annan sommarstuga. Det finns en del människor i min omgivning som tycker det är mycket märkligt att jag vill köpa mig en sommarstuga. Jag tror att min ringa ålder är ganska avgörande i de sammanhangen. Sommartuge-tankarna uppstod som följer:

Sedan jag var 15 år gammal och hade mitt första sommarjobb har jag sparat pengar. Om jag redan då hade några planer på vad pengarna skulle bli vet jag inte riktigt, men ganska snart öronmärkte jag mina pengar för en egen lägenhet. Idag, nästan 10 år senare har jag sparat ihop en större summa pengar (eller ja, allt är ju relativt) som jag började fundera över att investera i ett eget hem. Jag började kika igenom Uppsalas lägenhet-utbud. För tillfället bor jag i en hyresrätt som ligger i centrala Uppsala, och än känner jag mig inte redo att lämna Uppsalas innerstad. Mina tankar kring den nya lägenheten var att den gärna fick vara några kvadratmeter större än de 21 jag nu bor på, samt att den skulle ha balkong. Jag har levt utan balkong/uteplats sedan jag flyttade hemifrån 2009, och det känns himla tråkigt. Nåväl, när jag satt där och kikade på lägenheter gled tankarna och drömmarna ytterligare iväg, tänk den dagen jag skulle kunna köpa mig ett eget hus och ha min egen trädgård. I den skulle jag kunna odla en massa saker som jag sedan skulle kunna safta, sylta och lägga in och spara till nästa odlingssäsong. Hus var dock ingenting jag på riktigt kände mig redo för just nu, men så slog det mig att jag skulle kunna ha lite av båda världarna. Jag skulle kunna köpa mig ett fritidshus.
Jag har fått frågan om inte mina föräldrar har fritidshus jag liksom kan "låna", och det har de, bägge två. Bara det att båda ligger förbannat långt bort, och det finns inte en chans att ta sig dit utan bil, och vips så är jag beroende av både chaufför och fordon för att ta mig dit, och då försvinner ju lite av hela frihetskänslan eftersom jag varken har bil eller körkort.

Stugorna jag ska iväg och titta på idag ligger relativt nära kollektivtrafik, och det är inga problem att gå dit från närmaste busshållplats. Jag är suppertaggad, och håller tummarna för att bitarna faller på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar