tisdag 29 oktober 2013

Nyrostad müsli och placebo

Idag är första arbetsdagen efter min lilla semester. 17.30 börjar jag. En, för mig, helt okej tid att börja dagen på.

Under min lediga vecka har jag hunnit göra en massa bra saker. Bland annat rensat igenom mitt lilla förråd av gamla Allers och Hemmets journal. Jag är förbannat trött på att bo så himla trångt och inte ha plats för något, och då får tidningarna ge plats åt andra saker. Dock har jag självklart bläddrat igenom alla tidningar och tagit tillvara på allt ifrån intressanta recept som husmorstips och handarbetsmönster. I en av tidningarna hittade jag helt passande ett recept på hemmagjord müsli, något jag letat efter ett tag. Det är nämligen så att för några år sedan så brukade jag höfta fram min egen müsli, utifrån något recept jag sett som hastigast i en obetydlig kokbok. En "höftning" som blev sämre och sämre med tiden då jag mer och mer glömde bort hur mycket en skulle ha av de olika sakerna. Så även om jag idag inte direkt stryker måtten exakt så får jag en liten hum om passande proportioner när jag utgår från ett redan befintligt recept.

Så vad passar bättre än lite yoghurt med hemmakokt drottningsylt och nyrostad müsli till en lyxfrukost, första arbetsdagen efter en kort och välbehövd semester? Det vet inte jag i alla fall!
Jag tänker avnjuta den framför svtplay. Igår sändes nämligen Vetenskapens värld ett program om placebo-effekten, som jag tror kan vara väldigt intressant. Tusan, livet kunde vara sämre nu alltså.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar